האם אפשר להחלים מ-OCD?

המדריך הגדול בנושא האם אפשר להחלים מ-OCD בישראל.

האם אפשר להחלים מ-OCD איור

האם OCD היא מחלת נפש?

מבחינה רפואית ואקדמית, כיום ההגדרה הטכנית של כלל הבעיות הנפשיות היא הפרעה נפשית – ולא מחלת נפש. בתוך כך, הפרעת OCD היא אחת מההפרעות הנוירוטיות, בניגוד למחלות כגון סכיזופרניה, שמקוטלגת תחת קבוצת ההפרעות הפסיכוטיות. בתוך קבוצת ההפרעות הנוירוטיות, הפרעה טורדנית כפייתית מוגדרת באופן הגיוני ומתבקש כהפרעת חרדה.

ההפרעות הנוירוטיות נבדלות מההפרעות הפסיכוטיות בכך שהמתמודדים איתן לא סובלים מניתוק מהמציאות, בוחן המציאות שלהם נותר תקין, ולרוב גם רמת התובנה שלהם לגבי מצבם היא גבוהה – משמע הם מבינים שיש להם בעיה. הפרעה נוירוטית פוגעת בתפקוד ובאיכות החיים במידה רבה, אך היא לא פוגעת בחשיבה הרציונאלית, ובמרבים המקרים אין הופעה של הזיות או מחשבות שווא במצב של הפרעת OCD.

האם OCD עובר?

הפרעה טורדנית כפייתית לא נוטה לחלוף בכוחות עצמה, ולרוב המתמודדים איתה לא מצליחים לחדול מהחשיבה האובססיבית ומדפוסי ההתנהגות הקומפולסיביים. כמות ועוצמת הסימפטומים משתנות מעת לעת, והן יכולות להחמיר ו/או להשתפר בטווח הקצר, אך במצב של היעדר טיפול, הפרעת OCD כנראה תחמיר בטווח הארוך. יתרה מכך, בהיעדר טיפול, הבעיה עשויה להימשך כל החיים, ובפרט אם הופיעה לראשונה כבר בילדות.

בהתחשב בכך שהנתונים מצביעים על כך שרק כ-20% מהמקרים חולפים בכוחות עצמם, לא כדאי להמר על נסיגה מלאה של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, בין אם כעבור זמן קצר או כעבור שנים רבות. דרך פעולה טובה יותר היא לפנות כמה שיותר מוקדם לאבחון ולטיפול, שביכולתם לחולל שינוי משמעותי ברמת התפקוד וברמת הרווחה ואיכות החיים תוך מספר שבועות בודדים. החלופה היא להמשיך להתמודד לבד ולאפשר ל-OCD לגזול זמן ואיכות חיים, ואין ספק שזו לא חלופה מומלצת ובריאה.

כיצד ניתן להחלים מ-OCD?

החדשות הטובות הן שכן, אפשר להחלים מ-OCD, ובפרט אם נוקטים באמצעים הרפואיים והפסיכולוגיים המיועדים בדיוק לכך. אלו השלבים בדרך להחלמה מבורכת מהפרעת OCD:

אבחון OCD – פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים יכולים לאבחן את קיום ההפרעה באופן רשמי, וזאת על ידי שאלון OCD, מבחנים פסיכולוגיים וראיון אבחוני. האבחון אורך לרוב 3 או 4 פגישות, ובסיומו מתקבלת האבחנה הרשמית.

טיפול CBT ב-OCD – הטיפול הפסיכולוגי והרגשי הנפוץ ביותר והיעיל ביותר בכל הקשור להפרעה טורדנית כפייתית. הוא עוסק בדפוסי החשיבה וההתנהגות שמעוותים את חייו של הסובל מ-OCD ובהחלפה שלהם בדפוסים חיוביים וטובים יותר עבורו. הטיפול מתבצע על ידי חשיפה הדרגתית למקורות החרדה וביישום הדרגתי של הדפוסים החדשים בשגרה.

טיפול תרופתי ב-OCD – גם טיפול תרופתי מועיל בדרך להחלים מ-OCD. מדובר בדרך כלל באחת מהתרופות המשתייכות למשפחת ה-SSRI, שמיועדות לטיפול בחרדה ובדיכאון. התרופות מאפשרות למטופלים להתנהל עם רמה מופחתת מאוד של חרדה בשגרה, והן עוזרות להם לצלוח גם את הטיפול הפסיכותרפי ואת תהליך יישום דפוסי ההתנהגות החדשים במרוצת חייהם.

טיפול משולב – דרך נפוצה לטפל במתמודדים עם הפרעת OCD היא לשלב בין פסיכותרפיה לבין טיפול תרופתי, וכך ליהנות מכל העולמות ועד להשגת החלמה ונסיגה מלאה של ההפרעה.

האם אפשר להחלים מ-OCD תמונה

כמה זמן לוקח להחלים מ-OCD?

ברגע שמתחילים בתהליך האבחון והטיפול, ניתן להחיל שינוי משמעותי במצב תוך מספר שבועות. באופן כללי, אבחון OCD לוקח כ-3-4 פגישות, וטיפול CBT נערך על פני כ-12 מפגשים, כך שהוא איננו תהליך ארוך, אלא ממוקד, קצר-מועד ואפקטיבי. מרבית התרופות מתחילות להשפיע כעבור מספר ימים או מספר מצומצם של שבועות.

חשוב לדעת שנסיגה מלאה יכולה לקחת זמן רב יותר, ובמיוחד כאשר דפוסי החשיבה וההתנהגות הוטמעו ונתקבעו במשך שנים רבות במוחו של המטופל. ככל שעבר זמן רב יותר, כך קשה יותר להחיל שינוי של 180 מעלות. בכל זאת, כל עוד מתמידים בטיפול ב-OCD, ומיישמים את הכלים שמקבלים במהלך טיפול CBT, בהחלט ניתן לצפות לשינוי משמעותי בתוך מספר שבועות, ותמיד כדאי לשמור על אופטימיות ודבקות במטרה.

אנשי מקצוע מוסמכים שיעזרו לכם להחלים מ-OCD

אנשי מקצוע שונים עוסקים באבחון ובטיפול ב-OCD. את האבחון הרשמי מוסמכים להעניק רק פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים, את הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מוסמכים להעניק רק אנשים שהשלימו בהצלחה לימודי CBT, וטיפול תרופתי מוסמכים לרשום רק רופאים – פסיכיאטרים ונוירולוגים.

הכנו עבורכם רשימת מאבחנים ומטפלים נפלאה. כדאי לעיין בה ולבחור את אנשי המקצוע שיאבחנו ויטפלו בכם, כך שתוכלו ליהנות משיפור גדול ברמת התפקוד, ברמת הרווחה האישית ובאיכות החיים שלכם.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: האם אפשר להחלים מ-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>