טיפול ב-OCD

המדריך הגדול בנושא שיטות טיפול ב-OCD בישראל.

טיפול ב-OCD איור

איך מטפלים ב-OCD בישראל?

קיימות 3 דרכים עיקריות ויעילות לטפל ב-OCD, והן מתבססות על 2 סוגים שונים של טיפול ב-OCD – טיפול CBT וטיפול תרופתי:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – הטיפול הנפוץ ביותר בכל הקשור ל-OCD ולהפרעות חרדה, ובפרט טיפול CBT מסוג ERP.

טיפול תרופתי – טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית על ידי אחת מתרופות משפחת ה-SSRI, שמעלות את הריכוז ורמת ההשפעה של המוליך העצבי סרוטונין ומעכבות את הפירוק שלו. ישנן גם תרופות נוספות בעלות שימוש מופחת – תרופות ממשפחת SNRI ותרופות טריציקליות.

טיפול משולב – טיפול המשלב בין טיפול CBT והטיפול התרופתי.

מדוע טיפול CBT נחשב לטיפול הטוב ביותר ב-OCD?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא טיפול ממוקד, אפקטיבי וקצר-מועד, שהוכח כיעיל במיוחד בטיפול בין היתר גם בחרדה ובהפרעות חרדה, לרבות טיפול ב-OCD. מבין הטיפולים הפסיכותרפיים, זהו הטיפול הטוב ביותר במצב של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית. יכולים להעניק אותו אנשי מקצוע שונים, כמו מטפלים רגשיים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שעברו התמחות מיוחדת במתן טיפול CBT.

טיפול CBT ב-OCD כולל לרוב כ-12 פגישות ומורכב מהשלבים הבאים:

הגדרת מטרות לטיפול – הטיפול מתחיל בהגדרת מטרות קונקרטיות לתהליך כולו ולכל מפגש בפני עצמו ובבניית תוכנית טיפולית להשגת המטרות.

איתור דפוסים מזיקים – המתמודדים עם הפרעת OCD מחזיקים בדפוסי חשיבה שליליים, שהתקבעו אצלם במרוצת הזמן ומשפיעים על חייהם לרעה, ומובילים אותם לפתח דפוסי התנהגות שליליים באותה המידה. המטפל עוזר למטופל לאתר את הדפוסים השליליים, לאתגר אותם ולהבין שהם מזיקים לו.

קביעת דפוסים חדשים – בשלב הבא המטפל והמטופל בוחרים דפוסי חשיבה והתנהגות שיועילו למטופל ויחליפו את הדפוסים הקיימים, כך שהוא יגיב אחרת ובצורה חיובית ובריאה לסיטואציות המתרחשות בשגרה.

יישום הדפוסים החדשים – המטפל מדריך את המטופל כיצד ליישם את הדפוסים החדשים באופן הדרגתי ותוך כדי חשיפה הדרגתית למקורות החרדה – ומלווה אותו בתהליך.

האם טיפול ב-OCD באמצעות טיפול תרופתי בלבד יכול להועיל לכם?

ניתן לטפל ב-OCD גם דרך טיפול תרופתי. לרוב לא מומלץ לטפל באמצעות תרופות ל-OCD בלבד, וזאת משום שיש אלמנטים ניכרים של חשיבה והתנהגות שיש לטפל בהם ולשנות אותם על מנת להחיל שיפור משמעותי בחיי המטופל, כך שבהמשך הוא לא יצטרך ליטול תרופות כלל. פעמים רבות ההחלטה הטיפולית היא לשלב בין טיפול תרופתי לטיפול CBT.

הטיפול התרופתי ב-OCD מתבצע לרוב באמצעות אחת מהתרופות המשתייכות לקבוצת התרופות SSRI, ואשר ידועות בהשפעתן החיובית על המתמודדים עם חרדה ודיכאון. בין תרופות אלו ניתן למנות תרופות ידועות כגון פבוקסיל, פרוזאק, סרוקסט וזולופט. מטרת התרופות להפרעה טורדנית כפייתית היא לעכב את פירוקו של המוליך העצבי סרוטונין ולהעלות את רמת הריכוז וההשפעה שלו במוח. לסרוטונין תפקיד משמעותי בכל הקשור לעיבוד מידע ולרגשות ולמצבי-רוח שונים כגון חרדה, דיכאון, תיאבון והנאה. ישנן גם תרופות מסוגים אחרים שנמצאות בשימוש מופחת בשל תופעות הלוואי הרבות שלהן.

טיפול ב-OCD תמונה

החשיבות בקבלת טיפול ב-OCD בהקדם האפשרי

הפרעת OCD (או סי די) משבשת במידה רבה את חיי הסובלים ממנה. כך היא עושה זאת הלכה למעשה:

גזילת זמן – ההתעסקות במחשבות ובדפוסי ההתנהגות גובה וגוזלת זמן רב מאוד בכל יום, ולעיתים אף מספר שעות ביום.

פגיעה ברווחה האישית – הישנות של רגשות חרדה והתקפי חרדה מורידים מאיכות החיים ומרמת הרווחה האישית.

הימנעות מפעולות – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית גוררת הימנעות מפעולות ומפעילויות, לרבות אלו שהאדם המתמודד איתה מעוניין לעשות. לעיתים גם כשהוא לא נמנע, החרדה מכרסמת במידת ההנאה שהוא מפיק מביצוע אותן פעילויות.

פגיעה בתפקוד – הפרעה נפשית גוררת פגיעה משמעותית בתפקודו של האדם בעבודה, בלימודים, בחברה ובחיי המשפחה.

פגיעה באנשים קרובים – הפרעת OCD מפריעה לא רק לאדם הסובל ממנה, אלא גם יכולה לגלוש מבחינה זאת גם לאנשים הקרובים אליו, שיאלצו להתמודד עם מצבי-הרוח שלו ועם דפוסי התנהגות בלתי-רצויים, ובפרט אם הוא דורש או מצפה מהם לקחת בהם חלק ולהקפיד על התנהגויות מסוימות שחשובות לו עקב ההפרעה.

החמרה עם הזמן – הפרעה טורדנית כפייתית לא משתפרת עם הזמן, אלא לרוב רק מחמירה. יכולות להיות תקופות של נסיגה או ירידה בכמות או בעוצמת התסמינים, אך בטווח הארוך ההפרעה כמעט תמיד חוזרת, וחוזרת באופן חמור וקשוח יותר.

מסיבות אלו חשוב לפנות לקבלת טיפול ב-OCD בהקדם ולא לדחות אותו למועד אחר או להימנע ממנו לחלוטין. איכות החיים, רמת התפקוד ורמת הרווחה הרגשית שלכם ושל האנשים הקרובים לכם מוטלות כאן על הכף.

איך להתמודד עם OCD בעזרת מאבחנים ומטפלים מוסמכים?

רק אנשי מקצוע מוסמכים יכולים לבצע אבחון OCD ולטפל בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית, בין אם על ידי פסיכותרפיה או טיפול תרופתי. אבחנה רשמית של הפרעה טורדנית כפייתית מעניקים פסיכולוגים קליניים ופסיכיאטרים. טיפול תרופתי ל-OCD יכול לרשום אך ורק רופא מוסמך כמו פסיכיאטר או נוירולוג. טיפול CBT ב-OCD יכולים להעניק רק אנשי מקצוע שסיימו לימודי CBT, כשלרוב מדובר במטפלים רגשיים, מטפלים באומנות, פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים קליניים, פסיכולוגים חינוכיים ועובדים סוציאליים.

במדריך הישראלי ל-OCD תמצאו רשימת מאבחנים ומטפלים מעולים, שיספקו לכם שירות מצוין, ויוכלו להחזיר את החיים שלכם למסלולם.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול ב-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>