טיפול טבעי ב-OCD

המדריך הגדול בנושא סוגי טיפול טבעי ב-OCD בישראל.

טיפול טבעי ב-OCD איור

מהו טיפול טבעי ב-OCD ומי מעניק אותו?

טיפול טבעי ב-OCD הוא כל טיפול שלא מערב שימוש בחומרים תעשייתיים ומסונתזים, כמו למשל סמים ותרופות.

בזמן שהליכי טיפול מסוימים ב-OCD כוללים תרופות נגד מתח, חרדה ודיכאון, ישנם תהליכי טיפול מעמיקים שהינם טבעיים לחלוטין ועוסקים בניתוח התנהגות, מחשבות ורגשות.

על פי רוב, כדי לקבל טיפול טבעי בהפרעה טורדנית כפייתית יש לקבל ייעוץ אצל איש מקצוע מתאים כמו למשל פסיכולוג, זאת לעומת אנשי מקצוע מתחום הפסיכיאטריה אשר מומחיותם נוגעת לטיפול באמצעות תרופות.

מתי אפשר לטפל ב-OCD באופן טבעי?

במקרים מסוימים, טיפול טבעי ב-OCD אינו מספיק אפקטיבי, או לפחות, לא מביא להתקדמות רצויה בהליך הטיפולי.

זה קורה כאשר ההפרעה במצב חומרה מסוים אשר אינו בר שליטה מבחינת המטופל, לרוב כשמעורבות במצבו הפרעות חמורות נוספות כמו דיכאון, חרדה, מאניה דיפרסיה וכדומה.

זה אומר שגם אם הלוקה ב-OCD בעל מוטיבציה גבוהה ורצון לעבור תהליך טיפולי טבעי, הוא עלול שלא להצליח בו משום שההפרעות הרגשיות האחרות ישתלטו עליו ויפריעו להתקדמותו.

לפיכך לעיתים משלבים תרופות, גם אם במינון קטן או לתקופה זמנית בלבד, כדי להקל על המטופל, להשקיט את המתח והחרדות ולהרגיע אותן באמצעות חומרים חיצוניים המשפיעים על הוויסות הרגשי שלו, וכך לאפשר לו להתקדם בטיפול העיקרי – הטבעי במהותו.

עם זאת, יש להעדיף טיפול ב-OCD שהוא טבעי בלבד, משום שגם אם השימוש בתרופות מועיל, הוא יכול גם להזיק לעורר תופעות לוואי לא נעימות ולגרום לתלות.

חשוב לזכור שכך או כך ה-OCD דורש טיפול טבעי מעצם היותו הפרעה שהיא קודם נפשית – מחשבות, רגשות ותחושות הבאים לידי ביטוי בדפוסי התנהגות.

טיפול טבעי בשיטת CBT בהפרעה טורדנית כפייתית

תהליך טיפול טבעי מקובל בהפרעות נפשיות רבות הוא בשיטת ה-CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי שניתן לסכמו בשלושה שלבים עיקריים:

1. זיהוי מחשבות שליליות המעוררות אצל המטופל חרדה או מתח, המובילים בתורם להתנהגות האובססיבית הבלתי נשלטת.

2. מתן כלי התמודדות יום יומיים עם המצבים שמעוררים את אותן מחשבות שליליות – מתוך מטרה לשינוי הרגשות הבאים בעקבותיהן.

3. תהליך של חשיפה ומעקב שבמהלכו המטופל מנסה ליישם את כלי ההתמודדות שניתנו לו, ובמידה שאינו מצליח, המטפל המקצועי מבצע שינויים בתוכנית הטיפול עד להשגת תוצאה מיטבית יותר.

התהליך הטיפולי בשיטת ה-CBT מתאים במיוחד להפרעת OCD משום שדפוס ההתנהגות האובססיבי הנלווה להפרעה נובע מתוך מחשבות שליליות מעגליות המובילות למתח ולחרדה ש"משהו רע יקרה אם…"

כאמור, טיפול ב-OCD ללא תרופות בשיטת ה-CBT הוא טבעי מכיוון שאינו כולל שימוש בחומרים חיצוניים, אלא בתהליך נפשי עמוק עם כלים פרקטיים להתמודדות יום יומית.

טיפול טבעי ב-OCD תמונה

טיפול קבוצתי בשיטה טבעית בהפרעה טורדנית כפייתית

שיטה טיפולית נוספת ב-OCD היא דרך השתתפות בקבוצה שבה כולם מתמודדים עם ההפרעה, לרוב בטווח גילאים קרוב, תוך הפרדה של ילדים ובני נוער ממבוגרים.

שיטת הטיפול הקבוצתי, כמו שיטת ה-CBT, אינה ספציפית להפרעה טורדנית כפייתית ומשמשת בתהליכי טיפול רבים הדורשים התמודדות ארוכת טווח עם מצב הדורש תעצומות נפש רבות ותמיכה לאורך הדרך.

כמו בהפרעות נפשיות אחרות, גם ה-OCD כולל בתוכו מרכיבים של אשמה, הסתרה, מבוכה, הלקאה עצמית וכו', בין היתר משום שההתנהגות האובססיבית אינה מקובלת בחברה ומלווה במתח וחרדה גבוהים.

לפיכך, ההשתתפות בטיפול קבוצתי היא חלק חשוב שבו הלוקה בהפרעה מבין שהוא לא לבד, שאנשים נוספים חשים כמוהו ומתנהגים באופן דומה.

בנוסף, מכיוון שהטיפול הקבוצתי הוא חלק מתהליך טיפולי רחב יותר, הקבוצה מהווה כר תומך, זריקת מוטיבציה ומקום לשתף בו בקשיים בטיפול תוך עזרה הדדית.

האם טיפול טבעי ב-OCD הוא אפקטיבי?

רבים נוטים לחשוב שטיפול טבעי הוא בעיקרו 'קליל' יותר, או פחות יעיל מבחינת התוצאות. חשוב להדגיש שההיפך הוא הנכון, בעיקר בהפרעות נפשיות.

למעשה, מחקרים הראו שבכל הנוגע להפרעת OCD, טיפול מתחומי הפסיכותרפיה (כלומר, טיפול טבעי ללא תרופות) הוא יעיל יותר גם בהפחתת התסמינים של ההפרעה וכן בשיפור אורח החיים של הסובלים ממנה.

מחקרים שהשוו טיפול בשיטת CBT מול טיפול בתרופות בלבד, מצאו שהשיפור שהורגש אצל המטופלים בשיטה הטבעית היה של כ-80%, לעומת השיפור של המטופלים בתרופות שהיה 50% בלבד, כאשר האחרונים סבלו מתופעות לוואי ולעיתים קרובות לקו שוב בהפרעה.

עובדה זו מתאימה לאופי הטיפול הטבעי שבעיקרו מעמיק, מהותי ושואף לפתור את מקור ההתנהגות עצמה ולא 'לחפות' עליה באמצעות תרופות וחומרים אחרים.

תהליך טיפול טבעי ב-OCD משנה חיים של אנשים רבים ברחבי העולם

לסיכום, בזמן שטיפול בתרופות בלבד גורם לתלות של המטופל בגורם חיצוני ולתוצאות שאולי לא מחזיקות לטווח הרחוק, טיפול טבעי ב-OCD הוא מקיף הרבה יותר ומטרתו להגיע אל שורשי ההתנהגות הלקויה ולפתור אותם בצורה שמערבת הרבה יותר את המטופל בתהליך.

עם זאת, שילוב של תרופות ל-OCD במינונים נמוכים ולתקופה הראשונית של התהליך, יכול לסייע בהגעה מהירה יותר לתוצאות, על ידי כך שמאפשר למטופל להטמיע את כלי ההתמודדות הרגשיים ביתר קלות בשגרת חייו.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול טבעי ב-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>