טיפול ב-OCD ללא תרופות

המדריך הגדול בנושא סוגי טיפול ב-OCD ללא תרופות בישראל.

טיפול ב-OCD ללא תרופות איור

מהו הטיפול הטוב ביותר ב-OCD ללא תרופות?

הדרך הטובה ביותר לטפל בחרדות, בהפרעות חרדה ובהפרעה טורדנית כפייתית היא באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). זהו טיפול אפקטיבי, ישיר וקצר באופן יחסי, שלא עוסק בסיבות לקיום החרדה, ולא עוסק בעבר, אלא בפתרון בעיות ממשיות המתרחשות בהווה. טיפול ב-OCD ללא תרופות ניתן בידי אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, מטפלים רגשיים ועובדים סוציאליים, שהשלימו בנוסף גם לימודי טיפול CBT.

תהליך הטיפול כולל לרוב כ-12 מפגשים בקליניקה של המטפל. אחד מעקרונות הטיפול הוא שדפוסי חשיבה שליליים מובילים ליצירת דפוסי התנהגות שליליים, ולכן טיפול CBT מתמקד באיתור דפוסי חשיבה אלו, ומחליף אותם בדפוסי חשיבה והתנהגות מועילים יותר למטופל. בנוסף לכך, הוא גם מעניק לו כלים להתמודדות עתידית עם מצבי לחץ וחרדה, כך שההתמודדות תהיה טובה ובריאה, ולא תתבסס על הימנעות מסיטואציות או על דפוסי התנהגות קומפולסיביים.

חלק משמעותי מטיפול ב-OCD ללא תרופות כולל חשיפה הדרגתית של המטופל למצבים שמעוררים בו חרדה, תוך הימנעות מיישום דפוסי ההתנהגות הקודמים ויישום במקומם של הדפוסים החדשים שנקבעו ביחד עם המטפל. החשיפה ההדרגתית עוזרת למטופל להבין שהוא מסוגל להתמודד עם הסיטואציה מבלי שיאונה לו כל רע והיא תורמת לשינוי דפוסי ההתנהגות שלו בשגרה.

כיצד מתנהל ומתקדם טיפול CBT ב-OCD ללא תרופות?

לאחר שאובחנה הפרעת OCD, ניתן להתחיל בטיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל מטפלת מוסמכת. מסגרת הטיפול ב-OCD ללא תרופות כוללת מספר שלבים מרכזיים:

איתור דפוסי חשיבה מזיקים – המטפלת עוזרת למטופל לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה שליליים ולא מדויקים שבהם הוא דוגל, הנקראים גם הטיות קוגניטיביות, כך שיפנים שהם אינם נכונים מבחינה אובייקטיבית ולבטח לא מועילים לו, וגרמו לו לקבע דפוסי התנהגות שמזיקים לו.

קביעת דפוסים חדשים ובריאים – המטפלת והמטופל מחליטים יחד על דפוסי חשיבה והתנהגות חדשים, שיחליפו בשעה טובה את הקודמים, ויוכלו לקדם אותו לעבר חיים בריאים, מאוזנים וטובים.

יישום הדפוסים החדשים בשגרה – המטפלת מנחה את המטופל כיצד ליישם בהדרגה את הדפוסים החדשים, בשעות הטיפול ובשגרה, וזאת תוך כדי חשיפה הדרגתית לסיטואציות שמעוררות בו חרדה. במקום להתבסס על דפוסי הימנעות ודפוסי התנהגות שליליים אחרים, במהלך טיפול CBT ב-OCD הוא לומד ליישם דפוסים בריאים.

אפשרויות טיפול טבעי ב-OCD ללא תרופות

ישנם מזונות שעשויים להפחית מתסמינים של חרדה ודיכאון, ולעזור בעקיפין בתור טיפול ב-OCD. ביניהם ניתן לציין מזונות שיכולים להעלות את רמת הסרוטונין במוח ללא תרופות, כמו אגוזים, זרעים, שיבולת שועל, אננס, סלמון, ביצים ותרד. גם לצמחי מרפא כגון כורכומין, פרע מחורר, גדילן מצוי, קערורית, שורש ולריאן וזרעי בוראג' עשויה להיות השפעה דומה.

בנימה כללית נאמר שתזונה מאוזנת ועשירה מעניקה לגוף ולמוח את מה שהם צריכים על מנת להתקיים ולתפקד היטב, והיא ידועה כבעלת יכולות תרפויטיות ויכולת למנוע ולרפא הפרעות ומחלות.

טיפול ב-OCD ללא תרופות תמונה

אסטרטגיות טיפול עצמי ב-OCD ללא תרופות

תרגול מדיטציה, דמיון מודרך ומיינדפולנס יכול לעזור לכל אדם לחיות חיים מאוזנים, רגועים ובריאים יותר, ובפרט אם הוא מתמודד עם OCD וחרדות. באמצעות תרגולים אלו ניתן לרכוש פרספקטיבות ותובנות חדשות על סיטואציות מלחיצות, לרכוש כלים לניהול סטרס וחרדה, ללמוד להתמקד בהווה, להפחית בהישנותם ובעוצמתם של רגשות שליליים ומחשבות שליליות, לפתח חשיבה חיובית ולהעלות את רמת המודעות העצמית.

לכך כדאי להוסיף שינה מאוזנת ופעילות גופנית בתדירות של לפחות 3 פעמים בשבוע. שילוב של תזונה מזינה ומאוזנת, התמדה בביצוע פעילות גופנית ותרגול מדיטטיבי בהחלט יכול לעזור לכם לטפל ב-OCD ללא תרופות.

מטפלות ומטפלים מוסמכים שמציעים טיפול ב-OCD ללא תרופות בישראל

אפשרויות הטיפול ב-OCD ללא תרופות אכן קיימות, אך כנראה שהן לא ירפאו הפרעה אובססיבית קומפולסיבית לבדן, אלא יהוו טיפול משלים בלבד. למעשה בכל מקרה כדאי להקפיד על היישום שלהן בשגרה – גם אם לא מתמודדים עם הפרעה טורדנית כפייתית. הדרך הטובה ביותר לשנות דפוסי התנהגות ומחשבה ללא תרופות היא טיפול CBT, אותו מעניקים אנשי מקצוע שהשלימו בהצלחה לימודי CBT.

המדריך הישראלי ל-OCD כולל רשימה של מטפלים נהדרים, כגון מטפלים רגשיים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שיוכלו להעניק לכם טיפול נפלא ב-OCD גם ללא תרופות.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול ב-OCD ללא תרופות?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>