טיפול עצמי ב-OCD

המדריך הגדול בנושא סוגי טיפול עצמי ב-OCD בישראל.

טיפול עצמי ב-OCD איור

מהו טיפול עצמי ב-OCD ומהם יתרונותיו?

מצבים בריאותיים שונים, פיזיולוגיים ופסיכולוגיים, מקשים על היום יום שלנו עד כדי כך שאנו חייבים לטפל בהם, לפני שישתלטו עלינו כליל.

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) היא כזאת הדורשת טיפול בדיוק מהסיבה הזאת. ההפרעה מתבטאת במחשבות מעגליות, כאלו שחוזרות על עצמן ומובילות להתנהגות אובססיבית שאינה בריאה ומשתלטת על היכולת שלנו לשלוט בחיינו.

ה-OCD מופיע לעיתים קרובות עם חרדה, תחושת חוסר מסוגלות וחוסר ביטחון עצמי. כך שהטיפול ב-OCD לא רק מונע את ההתנהגות הטורדנית כפייתית עצמה, אלא את כל מה שנלווה לה.

בזמן שלהפרעות נפשיות שונות ישנם סוגי טיפולים רבים ושונים, ניתן לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית גם באופן עצמי, ללא סיוע של אנשי מקצוע או של תרופות ומכשירים.

כך טיפול עצמי ב-OCD, כשמו כן הוא, טיפול שבו הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית יכול לבצע בעצמו, ללא כל עזרים חיצוניים.

היתרונות של טיפול עצמי באופן כללי הן שהוא לרוב אפקטיבי לטווח הרחוק מכיוון שכולל שינוי מעמיק של המטופל, כמו גם מאפשר לו לחיות ללא תלות ובשליטה מלאה.

מתי אפשר לטפל בהפרעה טורדנית כפייתית באופן עצמי?

לא כל מצב של OCD מאפשר טיפול עצמי. מאחר שכמעט ואין סממנים חיצוניים מלבד התנהגות חוזרנית שמתבצעת באופן אוטומטי, קשה לאדם עצמו לדעת מתי הוא סובל מההפרעה ומתי התסמינים הם 'נורמליים'.

כמו כן, הפרעה טורדנית כפייתית לעיתים קרובות מודחקת על ידי האנשים שלוקים בה, בין היתר משום שהמנגנון הנפשי הוא לחזור על אותה התנהגות אובססיבית כדי להשקיט חרדות ומתח, והאפשרות של הפסקת ההתנהגות אינה מציאותית עקב כך.

בעקבות זאת, כדי שיהיה ניתן להגיע לטיפול עצמי אפקטיבי ב-OCD, יש צורך במודעות גבוהה של הסובל מההפרעה. בנוסף, כדי להצליח בשיטות הטיפול העצמי ללא כל עזרה מקצועית או תרופתית, המטופל צריך להיות בעל חוסן מנטלי גבוה, כושר התמדה ומוטיבציה מירבית, כמו גם יכולות איפוק ועמידה בפיתויים.

מרכיב נוסף וחשוב לא פחות בהצלחת טיפול טבעי ב-OCD הוא סבלנות. כל טיפול דורש זמן, והטיפול העצמי כולל תהליך פנימי עמוק, נטול עזרים חיצוניים אחרים, כך שהוא עשוי לארוך זמן נוסף. יש לקבל את האפשרות הזאת, בלי לחוש תסכול עקב התקדמות איטית.

טיפול עצמי ב-OCD: שיטת מיינדפולנס

מיינדפולנס היא שיטה פסיכולוגית מוכרת שבה המטופל לומד להעריך את הדברים שהוא חווה ביום יום באופן 'נקי' משיפוטיות, מביקורת וממתח נלווה. המטרה היא להגיע לשלווה ולרוגע, לא רק עם הבחירות האישיות של האדם אלא גם מול אירועים לא צפויים שנקרים בדרכו ומעוררים קושי ותחושות שליליות.

אמנם יש מנטורים מקצועיים בשיטת המיינדפולנס, אך מדובר בטכניקות שניתן גם לקרוא עליהן באופן עצמאי באינטרנט במדריכים מקיפים, ברשתות חברתיות, באתרים מידעיים שונים ואפילו בסרטוני הסבר ביוטיוב.

מחקרים הראו כי תסמינים של OCD מושפעים באופן משמעותי בזכות יישום שיטת המיינדפולנס, בעיקר משום שהיא עובדת על שינוי היחס הרגשי למחשבות המובילות להתנהגות של האדם, כמו גם היכולת להתנער ממחשבות שליליות וכך לנטרל התנהגויות אובססיביות ולא רצויות.

טיפול עצמי ב-OCD תמונה

טיפול עצמי ב-OCD: שיטת חשיפה באמצעות צפייה


חשיפה באמצעות צפייה היא למעשה טכניקה עצמית של הטיפול בחשיפה שנעשה באופן מקצועי על ידי פסיכולוגים. השיטה כשלעצמה היא לתת למטופל להתמודד באופן מבוקר עם הטריגרים שמפעילים אצלו את ה-OCD, וכך לרכוש תוך כדי ניסיון את המסוגלות העצמית לנטרל אותם.

הטכניקה העצמית הרלוונטית לטיפול בחשיפה בהפרעה טורדנית כפייתית היא פשוטה: לצלם את האדם כשהוא מבצע את הפעולות האובססיביות ולתת לו לראות את הצילום לאחר מכן.

המטרה בשיטת הטיפול הזו היא בעצם ליצור ניתוק של הסיטואציה מרגע ההווה שלה, כך שהאדם צופה בהתנהגות הכפייתית כשהוא לא שרוי באותה תחושת דחיפות ומתח שעוררו אותו לבצע אותה. בצורה זו, הוא מפתח מודעות מסוימת לביצוע הפעולה העתידית.

שיטת טיפול עצמי זו נוסתה במחקר שבו השתתפו אנשים שסבלו מ-OCD לשטיפות ידיים מרובות. המחקר הראה שלאחר שצפו בסרטון של עצמם שוטפים ידיים באופן אובססיבי, עלו בנחקרים תחושות של שליטה מחודשת.

לטפל בהפרעת OCD בעצמי – בלי לוותר על טיפול מקצועי

אף שטיפול עצמי בהפרעה טורדנית כפייתית הוא אפשרי ועשוי להצליח במקרים מסוימים, עדיין ההמלצה היא לנקוט בשיטת טיפול משולבת, כמובן בהתאם לחומרת ההפרעה.

מכיוון ש-OCD כולל גם מרכיבים של חרדה, מתח ודיכאון, לעיתים יהיה יעיל לקבל באופן זמני תרופות המעכבות את פעולת הסרוטונין כדי להשתלט על התחושות השליליות ולהביא לעמדת פתיחה מיטיבה יותר בתחילת התהליך.

כמו כן, נוסף על טיפול תרופתי ב-OCD יש צורך בליווי של איש מקצוע שיוכל להתוות דרך טיפולית הדרגתית ויעילה, להוות כר תומך וכן לבצע מעקב ולוודא התקדמות.

בשורה התחתונה, טיפול עצמי ב-OCD הוא אפשרי, אך הוא עלול להיות קשה וארוך לעומת טיפול משולב יחד עם ליווי מקצועי ועם תרופות מאזנות שיינתנו באופן זמני, כדי להפוך את תהליך השיקום למהיר וקל יותר.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול עצמי ב-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>