טיפול CBT ב-OCD

המדריך הגדול בנושא סוגי טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים בהפרעה טורדנית כפייתית בישראל.

טיפול CBT ב-OCD איור

מהו טיפול CBT ב-OCD?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD הוא טיפול טבעי המושתת על אבחון ויישום של כלים פרקטיים שמטרתם לשנות מחשבות אובססיביות שליליות ואת הפעולות שמבוצעות בעקבותיהן.

ה-CBT מועבר באמצעות איש מקצוע שהוסמך בתחום, בדרך כלל פסיכולוג או פסיכולוגית מורשים שעשו קורס נוסף והתמחו בטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

הפרעת ה-OCD מורכבת ממחשבות טורדניות המובילות לדפוס פעולה חוזר וטקסי המשבש את אורח החיים. טיפול ה-CBT מתמודד עם ההפרעה בכך שמטפל גם בחלק הקוגניטיבי מחשבתי וגם בחלק ההתנהגותי טקסי.

בשלב הקוגניטיבי של הטיפול, הפסיכולוג בוחן את צורת החשיבה של הסובל מ-OCD, בודק את הטריגרים הרגשיים שמפעילים את האובססיה ואת הגבולות המחשבתיים שבתוכם היא פועלת.

בשלב ההתנהגותי של הטיפול, הפסיכולוג מסייע למטופל למצוא את דרך הפעולה שעובדת הכי טוב במניעת החזרתיות הרעילה של הטקסים האובססיביים, דרך סשנים של חשיפה הדרגתית.

איך אדע שטיפול CBT מתאים לי?

בעקרון, כל מצב שמאובחן כ-OCD מתאים לטיפול באמצעות ה-CBT, מכיוון שזו דרך טיפול לא פולשנית שאינה גורמת נזק והתוצאות שלה יכולות להיות משמעותיות עבור ההפרעה.

כיצד בכל זאת ניתן לדעת אם הטיפול מתאים או לא?

• אם מחשבות טורדניות מפריעות לך באופן יום יומי במשך לפחות שעה
• אם פעולות אובססיביות מעיקות עליך ומשבשות את איכות החיים שלך
• אם יש לך אמונה שצורת החשיבה שלך משפיעה על מה שקורה במציאות
• אם יש לך תחושת אחריות מוגברת על דברים שקורים, גם אם הם אינם באחריותך
• אם היית רוצה לדעת לשלוט במחשבות הכפייתיות ולדעת מהיכן הן נובעות
• אם יש לך צורך לשלוט על מחשבותיך כדי לחוש רגיעה ולהיפטר מסטרס עודף
• אם היית רוצה להכיר דרכים לנטרל את הרצון לבצע טקסים חוזרניים בעקבות המחשבות

מדוע חשוב לטפל ב-OCD באופן כללי?

טיפול ב-OCD הוא אינו מובן מאליו, בעיקר כי רבים מהסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית אינם בהכרח מבינים עד כמה ההפרעה משתלטת על חייהם.

הפרעת ה-OCD גורמת למצוקה מחשבתית גדולה, שבתורה נותנת מקום לרגשות של בושה וכישלון, אשמה, חוסר מסוגלות, ביטחון עצמי נמוך ועוד.

טקסי הפעולות החוזרניות שנועדו להשקיט את המצוקה המחשבתית, גם הם בעייתיים מאוד משום שעלולים לגרום להסתגרות, להימנעות מסיטואציות ולבדידות גדולה.

לפיכך, המודעות ל-OCD אינה צריכה להסתיים במודעות בלבד, אלא ברצון ובמוטיבציה להגיע לטיפול, לרכוש כלי התמודדות טובים יותר עם ההפרעה ובכך למתן את השפעותיה.

טיפול CBT ב-OCD תמונה

מהם יתרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי?

להלן מספר יתרונות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי:

• טיפול CBT הוכח במחקרים רבים כדרך הטיפול האפקטיבית ביותר עבור מצבים כמו OCD.

• צורת הטיפול הינה טבעית לחלוטין ואינה כוללת שימוש במכשירים או בתרופות.

• הטיפול לא רק דואג לסימפטום (שהוא ההתנהגות הכפייתית) אלא דואג לטפל בבעיה מהשורש המחשבתי שלה.

• נמצא כי התוצאות של טיפול CBT נשמרות לזמן ארוך ולטווח הרחוק.

• צורת הטיפול של CBT מעניקה כלים שימושיים למטופל שעוזרים לו בסיטואציות יום יומיות.

• המטרה בסוף התהליך היא שהמטופל יידע להתמודד עם OCD בכוחות עצמו, ללא תלות בהמשך טיפולים.

האם CBT יעיל בהעלמת ההפרעה?

חשוב להבין שאף על פי שטיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא כאחד הטיפולים היעילים ביותר עבור הפרעות שונות, ביניהן OCD, לא מדובר בטיפול "קסם" שמעלים את ההפרעה לחלוטין.

מדובר בתהליך עמוק שפוגש את שורשי המחשבות הטורדניות ודואג לטפל בטריגרים שמפעילים אותן, ודווקא משום כך הטיפול דורש התמדה רבה עד שניתן ליהנות מפירותיו.

מעבר לכך, שום טיפול לא יכול להעלים את ההפרעה לחלוטין משום שמצבים שונים בחיים יכולים 'לזרוק' אותנו בחזרה אל מצב נפשי מורכב, אל מחשבות מטרידות ושוב אל דפוס פעולה אובססיבי.

אך המהות של טיפול מוצלח נמדדת בהתמודדות נכונה במצבים הללו, וככל שהטמעת הכלים הטיפוליים תיעשה טוב יותר, כך ההתמודדות עם מצבי משבר בחיים תוכל להיות קלה ואפשרית יותר.

איך נראה טיפול CBT ב-OCD?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מורכב משני חלקים: הקוגניטיבי, שבו מאתרים את המחשבות האובססיביות, וההתנהגותי, שבו מתמודדים עם הצורך הבלתי נשלט לבצע פעולות טקסיות שירגיעו את המחשבות הטורדניות.

לפיכך, החלק הראשון מבוצע כמעט תמיד בקליניקה מול המטפל, בזמן שהחלק השני הרבה יותר גמיש ונעשה לפעמים תוך כדי סיטואציות החיים של המטופל – תוך מעקב אחראי לאורך הדרך, ולפעמים ייעוץ ברגעי הקושי והמשבר בזמן אמת דרך הטלפון למשל.

החלק השני בעצמו מורכב משני חלקים: חשיפה הדרגתית ומניעת תגובה. כשהמטרה היא להרגיל את הגוף שלא לפעול באופן אוטומטי במענה לטריגר מסוים, וזאת תוך עבודה קוגניטיבית מתמדת.

החשיפה נעשית בהדרגה כדי לאפשר לגוף להתמודד טיפין טיפין עם הקושי, להשתלט על הפעולות ברמות הנמוכות של הטריגר לפני שממשיכים הלאה אל התמודדות קשה יותר.

מניעת התגובה אמורה לבטא בסופו של דבר התנהגות נורמטיבית, ללא ביצוע של פעולות טקסיות אובססיביות, וזאת תוך כדי שהמטופל כמובן לא מרגיש בסטרס ומצליח להשקיט את המחשבות הטורדניות ככל הניתן.

כאמור, החשיפה ההדרגתית לא תמיד תיעשה בין כתלי הקליניקה, וגם זו היא כאמור חלק מההתמודדות – הידיעה שהכלים שברשותך מאפשרים לך להשיג שליטה על מחשבותיך והתנהגותך, בזכות עצמך בלבד.

בצורה זו, טיפול CBT דוגל בעצמאיות של המטופל, כך שבסופו של תהליך הוא לא יזדקק עוד למטפל כדי להתמודד עם קשיים בחייו ולא יהיה תלוי בטיפול כדי להתמודד עם הפרעת ה-OCD שממנה הוא סובל.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול CBT ב-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>