הפרעת אישיות טורדנית כפייתית - OCPD

המדריך הגדול בנושא טיפול בהפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית והתמודדות עם OCPD בישראל.

הפרעת אישיות טורדנית כפייתית OCPD איור

מהי הפרעת אישיות טורדנית כפייתית?

הפרעת אישיות טורדנית כפייתית (OCPD) היא הפרעת נפש המתבטאת במחשבות אובססיביות הנוגעות לארגון, ניקיון, אתיקה וסדר ובקיום טקסים התנהגותיים מסוימים הקשורים בכך.

הפרעת האישיות הזו אינה נפוצה במיוחד באוכלוסייה, בין היתר משום שהיא קיצונית ברוב היבטיה. ההפרעה מתפתחת בגילאי הבגרות ומתייצבת (לעיתים אף מחמירה) ככל שהשנים עוברות.

חשוב להבין שנטייה לסדר ולארגון או לניקיון אינה מעידה על הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית, מכיוון שההפרעה הזו כוללת יותר ומשליכה על כל אורח חייו של הסובל ממנה, לרבות בביטוי רגשות כלפי הסביבה ויצירת קשרים חברתיים.

מה ההבדל בין OCD ל-OCPD?

ההגדרה הכללית של הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) דומה באופן כללי להפרעת אישיות טורדנית כפייתית (OCPD) והן אכן נשענות על אותם מאפיינים עיקריים.

בנוסף, בערך 20-30% ממי שסובלים מ-OCD גם מתאימים למרבית התסמינים שמופיעים אצל הסובלים מ-OCPD, מה שמעיד על רמת דמיון גבוהה בין שתי ההפרעות.

אך ההבדל ביניהן חשוב ונעוץ בקיצוניות של מחשבות טורדניות אובססיביות: בזמן שמי שסובל מ-OCD מודע לעובדה שהמחשבות שלו שליליות ושהתנהגותו אינה רצויה, הסובל מ-OCPD מאמין שהוא בסדר גמור ואילו האנשים שסביבו הם הבעייתיים, כלומר שדפוס הפך לחלק מהאישיות שלו.

לכן מי שיש לו OCD לרוב ינסה להצניע את הטקסים האובססיביים שלו, לעומת מי שיש לו OCPD שלא רק שיתנהג כך באופן גלוי אלא גם ינסה לגרור אחרים להתנהג כמוהו.

כתוצאה מכך, הסובלים מ-OCD הרבה יותר נכונים לקבל טיפול כשהם מבינים שהם מי שצריכים לעשות את השינוי, בזמן שהסובלים מ-OCPD לא חושבים שיש כל פסול בהתנהגות שלהם ורק יפנו את האצבע המאשימה כלפי סביבתם.

ההכוונה לטיפול אצל מי שסובל מ-OCPD תגיע רק לאחר "מאבקים" והתנגשויות עם הסובבים איתו. למשל בעלי הסמכות בעבודה או בני המשפחה המצומצמת שיתקשו עם החוקים המגבילים, הנוקשות וחוסר הפשרות.

כיצד נראה אבחון OCPD?

כמו ברוב ההפרעות הנפשיות או האישיותיות, גם באבחון של הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית, המטופל צריך להגיע לפסיכיאטר או לפסיכולוג קליני לשם הסתכלות, בחינת התסמינים המאפיינים את ההפרעה ותשאול לגביהם.

במקרה של OCPD, לפעמים איש המקצוע יבקש גם ליצור קשר עם קרובים מסביבתו של המטופל כדי להבין לעומק כל מיני היבטים שהמטופל עצמו לא יהיה מודע להם, או לא יציין אותם במחשבה שהם לא בעייתיים.

האבחון אינו קורה מייד בסיום הפגישה הראשונה, ולרוב נדרשים כמה מפגשים כדי לגבש את המסקנה על בסיס מספיק מידע מהמטופל, פרטים מסובביו וכן שאלון הערכת אישיות שמקובל לבצע במקרים של הפרעות נפשיות.

הפרעת אישיות טורדנית כפייתית OCPD תמונה

תסמינים של הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית

כיצד נזהה מי שסובלים מ-OCPD? להלן רשימת תסמינים אפשריים:

עיסוק ללא הפסקה בארגון ובסדר – למשל ביצירת רשימות, משימות, לוחות זמנים מדויקים וכדומה.

נטייה קיצונית לפרפקציוניזם – בעיקר כשמדובר בפרטים קטנים, עד שמהות המעשה כבר נטולת חשיבות.

אובססיביות הקשורה לניקיון – בשל הצורך להיות מאורגנים ומסודרים, גם הניקיון תופס מקום משמעותי.

נוקשות לגבי חוקים – מכיוון שהחוקים שומרים על הסדר, יש לשמור על החוקים עד לרמה של קיצוניות.

קפדנות יתר – יכול להתבטא בעבודה, ביחסים עם אנשים קרובים, בהתנהגות בשגרת היום יום ועוד.

מוסר ואתיקה גבוהים – גם על פני היגיון במקרים חריגים, תהיה להם מצפוניות חזקה ולא מתפשרת.

נטייה לאגרנות – איסוף של חפצים ללא יכולת להשתחרר מהם, גם אם הם כבר ישנים או מקולקלים.

נטייה לחרדות הקשורות בעתיד – התנהגות חסכנית, קפדנית, ללא חריגות מהשגרה לשם בילויים או סיכונים.

התנהגות שנראית סוליסטית – יעדיפו להיות לבד או לעשות דברים בעצמם, אלא אם כן כולם יפעלו לפי דרכם.

הפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית אינה כוללת את כל התסמינים המפורטים, מספיק שרק חלק מהתסמינים יופיעו וישבשו באופן קיצוני את אורח חייו של הסובל מהן – בשביל לאבחן את ההפרעה בצורה רשמית.

מהן ההשלכות של OCPD על חיי האדם?

מהצצה ברשימת התסמינים האפשריים, אפשר להבין עד כמה ההשלכות של OCPD עלולות להיות מרחיקות לכת.

ואכן, דפוס המחשבות וההתנהגות המאפיין את ההפרעה משפיע לשלילה על תחומים רבים של האדם שסובל ממנה.

1. בתחום האישי – נטייה לחרדות, מתח תמידי אם הסביבה אינה מאורגנת ומסודרת, וקושי לתפקד בשיתוף פעולה עם אחרים.

2. בתחום הקריירה – בשל קושי להסתדר עם מטילי סמכות ועם שותפים לעבודה, סיכוי גבוה לפיטורין ובעיה במציאת עבודה יציבה.

3. בתחום החברתי – חיכוכים ומאבקים עם הסביבה, נטייה לווכחנות, העדפה לשגרה קבועה נטולת ריגושים, מה שמוביל לבדידות רבה בתחום החברתי, המשפחתי והרומנטי.

אף על פי שצורת ההתנהגות של הסובלים מהפרעת אישיות טורדנית כפייתית מובילה אותם לאי הבנות ולריבים עם אחרים, לרוב הם לא יגדירו את עצמם כבעייתיים ויראו את החסרונות דווקא בצורת ההתנהגות של האנשים סביבם.

דרכי טיפול בהפרעת אישיות טורדנית כפייתית

כאמור, מרבית מי שסובלים מהפרעת אישיות אובססיבית קומפולסיבית אינם פונים לטיפול מיוזמתם, פשוט מכיוון שאינם חושבים שמצבם לא תקין.

אך לאחר תגובות חוזרות ונושנות מהסביבה וקושי לנהל חיים תקינים מבחינה חברתית, ייתכן שהסובל מ-OCPD יגיע לאנשי מקצוע מסוימים, לרוב כשהוא מסויג וחסר מוטיבציה כלפי הטיפול.

לפיכך, דרכי הטיפול המקובלות לרוב כוללות קודם כל טיפול תרופתי שיוכל לאזן את הנוקשות המחשבתית ולרכך אותה, ולאחר מכן ליצור שינוי התנהגותי דרך טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפי שיסייע ברכישת הרגלים נינוחים יותר.

כמו במצבים של הפרעות נפש אחרות שמקורן במחשבות שליליות המשפיעות על טקסים אובססיביים, גם כאן האפקטיביות של CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) מאוד מומלצת.

בצורה טיפולית זו, ההצלחה בשינוי ההתנהגות נעוצה בהבנת המנגנון המחשבתי שהוביל אליה, תוך רכישת כלים להתמודדות רגשית מקיפה עם טריגרים ספציפיים.

גם הפניה לטיפול קבוצתי יכולה להיות חיובית במקרה של OCPD, בין היתר כדי להוציא את הסובלים מההפרעה מהבדידות הקיצונית שלהם, ולנסות ביחד עם מטפל מקצועי ליצור תמיכה חברתית שתוביל לרצון לשנות את דפוסי החשיבה וההתנהגות שבודדו אותם מלכתחילה.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: הפרעת אישיות טורדנית כפייתית (OCPD)?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>