טיפול תרופתי
ב-OCD

המדריך הגדול בנושא תרופות ל-OCD בישראל.

טיפול תרופתי ב-OCD איור

כיצד טיפול תרופתי ב-OCD משפיע על מוח וגוף האדם?

במוח שלנו פועלים מספר מוליכים עצביים, ואחד מהם נקרא "סרוטונין". הוא מעורב בתהליכים של עיבוד מידע והוא בעל השפעה ניכרת על הרגשות ומצב-הרוח שלנו – לטובה ולרעה כאחד, לרבות בכל הקשור למצבי דיכאון וחרדה. הוא מצוי גם במוח שלנו וגם בחלקים נוספים בגוף, כמו מערכת העצבים המרכזית ומערכת הדם. אנשים המתמודדים עם הפרעת OCD סובלים מרמה נמוכה של סרוטונין במוח ובגוף – זהו המרכיב הביולוגי של הפרעה טורדנית כפייתית.

בשביל לאזן את רמת וריכוז הסרוטונין במוח ולהעלות אותם, ובשביל לשדרג את ההשפעה שלו, ניתן להשתמש בטיפול תרופתי ב-OCD, הכולל תרופות ממשפחת התרופות SSRI, שהוכחו כבעלות השפעה רבה על המתמודדים עם חרדה, דיכאון ו-OCD, ויכולות גם לצמצם באופן משמעותי את החרדה וגם את דפוסי החשיבה וההתנהגות המזוהים עם הפרעת OCD. לעיתים דיכאון מופיע כתוצאה מקיומה של הפרעה אובססיבית קומפולסיבית, ואז התרופות ל-OCD עוזרות גם לטיפול בדיכאון. בנוסף לתרופות SSRI ישנן גם תרופות נוספות שנמצאות בשימוש מופחת.

אילו תרופות ל-OCD קיימות בישראל?

ישנו מספר די גדול של תרופות רלוונטיות אותן ניתן לנסות. את ההתאמה והבחירה של התרופה ל-OCD מבצע כמובן רק הפסיכיאטר המאבחן, שקובע גם את מינון נטילת התרופה. להלן מספר תרופות מסחריות נפוצות ממשפחת SSRI לטיפול תרופתי ב-OCD:

• פרוזאק
• סרנדה
• סרטרלין
• זולופט
• לובוקס
• סרוקסט
• ציפרלקס

מטופלים רבים מגיבים לפחות לחלק מהתרופות ל-OCD בצורה טובה, אך לעיתים גם הן לא עוזרות. בנוסף לכך, חשוב לדעת שתרופות שונות משפיעות באופן שונה על אנשים שונים – תרופה מסוימת יכולה להשפיע במידה רבה על מטופל אחד ולא להשפיע כמעט כלל על מטופל אחר. מסיבה זאת, גם אם תרופה אחת או שתיים לא הניבו את התוצאה הרצויה, לא כדאי להתייאש, אלא לנסות תרופות נוספות, וזאת במקביל לטיפול CBT.

סוגים נוספים של טיפול תרופתי ב-OCD שניתן לשקול

במידה והטיפול התרופתי ב-OCD באמצעות תרופות ממשפחת SSRI לא צלח, ניתן לשקול גם תרופות מסוגים אחרים:

תרופות ממשפחת SNRI – תרופות שמשפיעות על 2 מוליכים עצביים: סרוטונין ונוירופינפרין, כמו ונלה וסימבלטה.

תרופות טריציקליות – תרופות מהדור הישן, כגון אנאפראניל, שגם להן יש השפעה חיובית על המתמודדים עם הפרעת OCD (או סי די). אלו מהוות אופציה פחות טובה מתרופות SSRI בשל כך שהן טומנות בחובן כמות אפשרית גדולה יותר של תופעות לוואי.

הפסיכיאטר המטפל עשוי לבחור לתת תרופות אלו לא רק לאחר שהטיפול ב-SSRI לא צלח, אלא גם במידה וקיימות בנוסף ל-OCD הפרעה או הפרעות נוספות שתרופות ממשפחת SNRI או תרופות טריציקליות יכולות להועיל בטיפול בהן.

טיפול תרופתי ב-OCD תמונה

מה חשוב לדעת על תופעות לוואי של טיפול תרופתי ב-OCD?

בין תופעות הלוואי האפשריות של מגוון התרופות ל-OCD ניתן לציין גם קשיי שינה, עלייה במשקל, דופק מהיר ותחושת בלבול. כשמדובר בתרופות ממשפחת SSRI, תופעות הלוואי הן יחסית מינימאליות, וזהו אחד היתרונות הבולטים שלהן. הנה כמה עובדות שחשוב לדעת לגבי תופעות הלוואי של הטיפול תרופתי ב-OCD:

• לתרופות השונות הניתנות לצורך טיפול ב-OCD יש תופעות לוואי שונות.

• כמות ועוצמת תופעות הלוואי משתנה גם היא בין מטופל למטופל ובהתאם לצורה שבה הגוף שלו מגיב לתרופה.

• בהחלט לא כל המטופלים מתמודדים עם תופעות לוואי.

• לעיתים התופעות מופיעות רק בתחילת הטיפול בהפרעה טורדנית כפייתית, ולאחר מכן פוחתות עם הזמן ולעיתים גם נעלמות כליל.

• פעמים רבות ניתן להפחית את ההשפעה של תופעות הלוואי על ידי שינוי הרגלים והחלת שינוי מסוים באורח החיים.

דברים נוספים שחשוב לדעת לפני נטילת תרופות ל-OCD

חשוב לנו שתדעו כל מה שאפשר לדעת על טיפול תרופתי ב-OCD, ושתרגישו בטוחים ליטול תרופה ל-OCD במידה ותקבלו המלצה לעשות זאת. הנה עוד כמה דברים שכדאי וחשוב לדעת:

• יש לקחת תרופה כ-3 חודשים עד שניתן להיווכח בהשפעה המלאה שלה.

• לרוב יש ליטול את התרופה בכל יום, אלא אם יש הנחייה אחרת מהפסיכיאטר.

• ניתן להתחיל עם מינון נמוך עד מאוד בשביל לבדוק את ההשפעה ואת תופעות הלוואי, ומשם להעלות את המינון בהדרגה.

• כאשר קיימות הפרעות או מחלות מאובחנות נוספות, כמו מחלת לב או הפרעת קשב וריכוז (ADHD), יש לוודא שהרופא מודע לקיומן, וזאת משום שתרופות מסוימות לא יכולות להינטל ביחד עם תרופות אחרות או שהן עשויות להחמיר בעיות רפואיות קיימות.

קבלת טיפול CBT לצד טיפול תרופתי ב-OCD יכולה לשנות את חייכם

גם אם נוטלים תרופה ל-OCD, אין לוותר על טיפול CBT, שמהווה את הדרך הטובה ביותר להחיל שיפור מהותי ועמוק בטווח הקצר והארוך. טיפול זה ניתן על ידי אנשי מקצוע שעברו הכשרה ספציפית בטיפול CBT, בנוסף לידע אקדמי קודם והכשרה מעשית נוספת שרכשו במתן טיפול ב-OCD ללא תרופות, כמו פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים ומטפלים רגשיים מסוגים שונים.

ברשימת המאבחנים והמטפלים באתר תמצאו אנשי מקצוע לעילא ולעילא, שיוכלו לעזור לכם לשפר את אורח החיים, את הבריאות הנפשית, את רמת הרווחה הרגשית ואת רמת התפקוד.

הפקת תועלת מהמדריך שלנו בנושא: טיפול תרופתי ב-OCD?
מדריכים נוספים שיכולים לעניין אותך >>